Belasting 101 voor beginnende ondernemers

By March 22, 2013 Artikelen No Comments

Laten we eens eerlijk zijn en de zaken bij naam noemen: We zijn allemaal ergens een keer begonnen met een droom, een passie die we werkelijkheid wilden maken en waar we ons brood mee wilden gaan verdienen. Misschien een winkeltje, misschien een online bedrijf met websites, wellicht een boerderij met het verkopen van ecologische producten, of een eigen pizzeria op de hoek van de straat. In hoeverre de droom werkelijkheid geworden is of werkelijkheid kan worden, dat is nog maar de vraag maar wat zeker geen vraag is, is dat bij deze droom een stapel aan papierwerk hoort. De boekhouding ook wel. Een moeilijke lijst van onbegrijpelijke termen die niet te vatten zijn… Of valt dat wel mee?

Het begint bij stap 1

Hoeveel verhalen je ook gehoord hebt van andere ondernemers over hoe vreselijk moeilijk het is om te boekhouden, je kunt het allemaal direct weer vergeten. Het begint bij de eerste stap en dat is begrijpen wat het eigenlijk is om de administratie te doen van jouw eigen bedrijf. En eigenlijk is dat enorm simpel:

  • Het verwerken van de uitgaven
  • Het verwerken van de inkomsten
  • Het doen van loonaangifte (indien er personeel is)

Klinkt misschien wat vreemd, maar meer dan dit is het niet. Goed, het is nog steeds evenveel werk, maar wie de kassa uitdraai en het overzicht van de bank ernaast legt, die kan eigenlijk al niet meer de fout ingaan. Je weet waar het geld vandaan komt, je weet waar het heen gegaan is en dat moet alleen nog even aan de goede groep toegewezen worden. De belasting 101 voor beginnende ondernemers ligt niet in het beginnen met ondernemen, maar het beginnen met een stapje terug te doen zodat je alle zaken weer helder kunt zien en precies zoals ze zijn, in tegenstelling tot hetgeen veel doorgewinterde ondernemers vandaag de dag doen.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.